Full kontroll!

Det var längesedan det var ett nördinlägg på bloggen. Tänkte passa på att skriva ihop ett lite snabbt nu.

Hur många gånger i livet har du inte tänkt "Oj, den filen/mailet som jag behövde nu ligger på datorn hemma" ?

Förmodligen inte särskilt många gånger och för att det ska fungera krävs det att datorn är igång medans du är borta. Hur ofta händer det? Förmodligen inte särskilt ofta.

Men om det mot förmodan skulle vara så att du glömt datorn igång hemma och du behöver just det där mailet som ligger i din outlookbox så finns det nu en lösning - förutsatt att du har en iphone/androidtelefon med internettillgång och en VNC-server installerad på datorn (Naturligtvis har du installerat servern i ett annat skede då du inte visste hur nödvändigt det kunde vara just i DENNA situationen!)

Alltså, med telefonens hjälp styr jag datorn ifrån en annan plats och din stationära dator har helt plötsligt blivit portabel!

Kan det bli bättre??


Exempelvis kan jag byta låt på Spotify under tiden jag är och tränar på bågskytteklubben

....vad det nu ska vara bra för. ;)


Sammanfattningsvis kan vi konstatera att funktionen är mer eller mindre ganska värdelös, men å andra sidan är det förbannat häftigt och det är väl vad allt handlar om?? ;)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0