Dagens nördinlägg förenat med nytta

Nördinläggen blir inte så många men de existerar. Jag behöver nog inte ens nämna vad jag tänker prata om.

I dagsläget vill vi ju veta hur mycket saker och ting kostar innan vi köper det. Alltså vi vill veta vad t ex. Media Markt och Elgiganten tar för samma pryl, för att vi ska komma över det billigaste. Sen har vi naturligtvis internet också. Internetpriserna brukar i regel hålla sig mycket lägre än butikspriserna (av diverse anledningar. Min telefon kostade ju exempelvis 1500:- mer i butik än på internet, fastän det var samma företag som sålde det).

Nu till det fiffiga. För att slippa åka till butikerna, kolla vad man vill ha, och sedan åka hem och kolla upp internetpriserna kan man göra det direkt i butiken på mindre än 30 sekunder.

Fråga mig inte hur tekniken går till, för det har jag absolut ingen aning om. Men med hjälp av telefonens inbyggda kamera (och en nerladdad applikation) kan jag skanna streckkoderna på produkterna i butiken. Streckkoden jämförs sedan med Prisjakt.se (också en applikation) som ger mig det billigaste priset på internet. Efter det kan jag överväga om jag vill köpa det för eventuellt billigare pris på internet (plus någon hundring i frakt) eller om jag ska handla i butiken.

Snabbt, smidigt, enkelt och framför allt...häftigt ;)




Skanna streckkoden (i det här fallen en kartong till Elinas externa hårddisk)


Tada! Billigaste på nätet är 855:-, vilket inte är sådär fasligt mycket billigare än butik.


Hittade också en lösning för att kunna föra över musik/bilder till/från telefonen trådlöst och utan bluetooth eller IR, men det var inte lika coolt som detta ;)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0