Grytan

God dag gott folk,
mamma blev baksugen och jag har just smakat av en solrosbulle,
så kanske är det något att baka för mamma eller någon annan?

Solrosbullar 20 st.
1 pkt jäst
5 dl vatten
½ dl olja
1 tsk salt
2 msk ljus sirap
2 dl solrosfrön
6 dl rågsikt
ca 7 dl vetemjöl

Sätt degen som man sätter en deg, jäs i 30 minuter.
Baka ut till 20 bullar, jag plattade till dom litegranna.
Jäs 30 minuter till, pensla med ägg och strö över solrosfrön
eller havregryn eller något annat som passar.
Grädda i ca 10 minuter på 250 grader.



Här kommer lite från gårkvällen!


Här kommer grytan som kokade över tre timmar, det ser inte gott ut!


Det där åt vi. Vi kom fram till att maten såg ut som på den gamla goda tiden.
Alltså... mat från ett skolkök. Igår fick vi inte äta med ögonen, men gott var det!
Att bilden är suddig gör ju inte att det ser godare ut precis!


Nikki var med oss ute i vardagsrummet, hade städat hos henne.
Hon verkade inte bedrövad över detta.
Dock kunde det inte varit kul att vakna och allt utanför var "nytt".
Hon sov i alla fall som en stock under hela städning så det var bara att lyfta ut och lyfta in huset!


Här kikar hon på Melodifestivalen, jag tror att det var Peter Jöback eller någon som sjöng..
Hon ser inte värst imponerad ut.. Mest skeptisk tycker jag.
Kanske var hon tvungen att spana in vem det var så att hon vet vem hon ska bita i hälsenan.





Kommentarer
Postat av: mamma

Tack för receptet

2010-03-14 @ 10:21:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0