Söndag

Söndag är en veckodag som i Norden är uppkallad efter den fornnordiska solgudinnan Sol, som även kallades Sunna eller Sunne. På fornnordiska hette dagen sunnudagr (Sols dag).

Söndag kommer efter lördag och före måndag. I den svenska almanackan är söndag numera veckans sjunde och sista dag, sedan detta blev internationell standard 1972, men i både traditionell judisk och kristen tideräkning är den däremot veckans första dag.

Ja, då var det söndag, veckan går som vanligt ganska fort även om det känns som om det faktiskt var ganska längesen det var tisdag...

Idag ska jag och Tom möta mamma och pappa på A6 för att luncha, sen måste jag snällt tralla iväg ner för den branta backen ner till jobbet. Om det inte är superkallt, men det skulle jag inte tro att det är. Lite rädd är ajg faktiskt när jag går ner för backen och det är snö och is, men de har ju grusat så det är inte så värst halt, jag har i alla fall inte varit nära att halka... än.

Ikväll hoppas jag att det blir lugnt på jobbet, men man vet ju aldrig om det blir stopp i en kateter eller om någon får andnöd. Hoppas verkligen inte det, idag är ju trots allt söndag och då tycker jag alla ska må bra!




Söndag är en veckodag som i Norden är uppkallad efter den fornnordiska solgudinnan Sol, som även kallades Sunna eller Sunne. På fornnordiska hette dagen sunnudagr (Sols dag).

Söndag kommer efter lördag och före måndag. I den svenska almanackan är söndag numera veckans sjunde och sista dag, sedan detta blev internationell standard 1972, men i både traditionell judisk och kristen tideräkning är den däremot veckans första dag.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0