Frozen Yoghurt

Det börjar rullas ut lite uppdateringar till diverse telefoner och eftersom jag inte vet när de kommer, eller när jag kan hjälpa diverse Mullsjöbor med det så skriver jag en liten "bra-att-veta" här på bloggen.

Den nya versionen som HTC Legend (Martin) och Wildfire (Annelie/Seppo/Mika) kommer få, är den näst senaste versionen, och skulle kunna jämföras med att ni går från Windows Vista till Windows 7. Det vill säga, det är inte jättemånga nya funktioner men ändå en prestandahöjare som borde få era telefoner att gå lite snabbare och dra mindre batteri. Den nya versionen kallas Frozen Yoghurt, eller med versionsnumret 2.2 (kan vara bra att veta om någon frågar då det är lite hippt med den kunskapen :P) Legend har redan fått sin uppdatering förutsatt att telefonen inte är låst till någon operatör. Vill ni söka efter uppdateringar kan ni antingen ställa fram klockan ett år framåt, eller gå till Meny -> Inställningar -> Om telefonen -> Sök uppdateringar. Dessa vägar funkar också om ni fått notifikation om att det finns uppdateringar, men avbröt dem för att det inte var rätt tillfälle.

Uppdateringarna kommer i två steg till båda telefonerna och de kommer OTA (Over the air). Den första till både Wildfire och Legend är släppt och ni uppmanas att använda er av ett Wifinätverk (trådlöst hemnätverk) om ni vill ladda hem den. Det spelar egentligen inte roll vad ni använder, men det som är viktigt är att ni har BRA med batteri i telefonen innan ni installerar. Den första uppdateringen tror jag ligger på ca 10 mb och det ska inte vara några problem att installera. Telefonen kommer att starta om några ggr och vad ni än gör, DRA INTE UR BATTERIET!

Den andra uppdateringen, som innehåller självaste operativsystemet ligger på ca 100 mb och då är det en fördel om ni kopplar upp er på erat hemnätverk. Den här installationen kommer antagligen ta lite längre och telefonen kommer också att starta om några gånger. Här måste ni verkligen se till att det finns batteri i telefonen så att den inte dör på vägen, för då vet jag att det kan bli problem att få igång den igen. När jag installerade min uppdatering stog telefonen och tuggade i 10 minuter innan den var klar.

Lite nya funtioner som finns är bland annat Wifi-tethering. Det innebär att ni kan använda er telefon till att fungera som en Wifi-hotspot och dela ut internet till exempelvis eran laptop. Ni kan också ta sådana här screenshots (som Elina kan intyga att jag satt i 40 minuter med min netbook och försökte hacka mig in i telefonrooten :P) Sen kommer ni nog märka att det går lite snabbare i menyerna.



Uppdateringen BORDE inte göra så att några användardata (sms, mail etc) försvinner, men man vet aldrig. Upplever ni att telefonen beter sig konstigt efteråt så går det att göra en systemåterställning. Ni behåller då 2.2 men kommer få ladda hem alla appar och skriva in era mailuppgifter osv. Kontakterna och kalendern behöver ni inte oroa er för eftersom ni har den synkad med Google (iaf Annelie och Seppo)

För övrigt ska jag snart åka och handla lite till morgondagens aktiviteter. Ni ser i min kalender (screenshotet) vad som händer imorgon ;)





Kommentarer
Postat av: Annelie/Seppo

oj va bra ... Seppo blev jätte intresserad..måste ja kolla på sen....Tom har kolla på allt

2010-12-10 @ 11:40:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0